Verruimen van onderwijs: Een holistische blik

Met 55 jaar levenservaring en 30 jaar in het onderwijs, voel ik nu dat alles samenkomt. Mijn kennis, ervaringen en levenslessen komen bij elkaar om me uit te spreken over een verruimde blik op onderwijs—wat ik liever "opgroeien en leren" noem. Onderwijs gaat voor mij verder dan de overdracht van kennis; het gaat om de diepere lagen van levenservaringen en persoonlijke groei.

 Door de jaren heen heb ik veel geleerd, zowel door zelf te lezen als door anderen te observeren. Mijn achtergrond in de MLI gaf me de theoretische basis, maar net zo belangrijk was mijn vermogen om te experimenteren en soms te falen—dat is waar het echte leren plaatsvindt. Alles is met elkaar verbonden; onderwijs moet net zo holistisch zijn als het leven zelf. Het leven leren leven, dat is waar het om draait, in elke fase van ons bestaan. 

Een nieuwe atmosfeer creëren

Wanneer ik terugkijk naar mijn eigen pad, zijn er tal van momenten die mijn visie hebben gevormd. Neem mijn keuze om van de HEAO naar de PABO te gaan, een beslissing in een tijd waarin er nauwelijks banen in het onderwijs waren. Of het moment waarop ik zonder zekerheid mijn ontslag nam omdat ik diep van binnen wist dat ik dit moest doen. Dit soort beslissingen hebben me geleerd om vertrouwen te hebben in het leven, zelfs wanneer er onzekerheid is.

Als kind voelde het leven als een groot spel, maar ergens onderweg raakte ik dat kwijt. De verwachtingen van het leven en mijn omgeving drukten me in een bepaalde richting. Pas later kon ik inzien dat die ervaringen nodig waren om te groeien en mijn ware zelf te omarmen. Nu leef ik met meer liefde, kracht en passie dan ooit. Dit is wat ik wil doorgeven aan de volgende generatie—dat het leven een aaneenschakeling is van ervaringen, van leren, vieren, en keuzes maken.

Cyclisch denken: Leren in fases

Het idee van cyclisch leren en leven vormt de kern van mijn visie. In elke fase van het leven krijg je nieuwe kansen om jezelf te verdiepen en te evolueren. Deze cyclische manier van denken, waarin je constant leert en herontdekt, is essentieel voor zowel kinderen als volwassenen. Het onderwijs zou niet gericht moeten zijn op het "afmaken" van een leerproces, maar op het doorlopen van steeds diepere lagen van begrip. 

Samen opgroeien en leren

Wat ik het meest heb geleerd, is dat we het niet alleen kunnen. We hebben elkaar nodig—kinderen, jongeren, volwassenen, professionals. Dit proces van samen opgroeien en leren vraagt om begeleiding. Niet alleen door te onderwijzen, maar ook door mee te leven. Ieder kind heeft unieke behoeften, en ongelijk behandelen is soms de enige manier om iedereen recht te doen. Zoals de uitspraak zegt: "Een vis kun je niet leren een boom te beklimmen."

Dit is de boodschap die ik wil verspreiden: Onderwijs is leven, en leren is een voortdurende, holistische reis.

In het volgende artikel deel ik je mijn inspiratiebronnen.

Vorige
Vorige

Leven... Geluk... Moeiteloos... Pijn... Leren...

Volgende
Volgende

Tijd voor een Paradigma Shift in Onderwijs! 🌱