
Mijn naam is Marieke
en ik werk met jou.
Je voelt dat het anders mag in het onderwijs.
Misschien kun je het nog niet helemaal verwoorden, misschien juist wél.
Maar iets in jou weet: dit systeem past niet meer bij wie we zijn en al helemaal niet bij wie onze kinderen zijn.
Je bent niet de enige.
En je hoeft het ook niet alleen te doen.
Ik werk met onderwijsprofessionals, schoolleiders en ouders die het anders willen.
Niet vanuit een vastomlijnd plan, maar vanuit een gedeeld verlangen naar iets echts.
Naar onderwijs dat klopt van binnenuit.
Naar een wereld waarin opgroeien en leren niet iets is wat je ondergaat, maar iets waarin je jezelf mag zijn en ontwikkelen — als mens, als groep, als gemeenschap.
Wat ik breng is bedding, scherpte, visie en zachtheid.
Niet als buitenstaander, maar als iemand die het veld van binnenuit kent.
Met meer dan 30 jaar ervaring in onderwijs, transformatie en leiderschap; én met beide voeten in het hier en nu.
In alles wat ik doe, staat één vraag centraal:
Wat klopt van binnen, en hoe brengen we dat naar buiten?
Soms is dat een programma.
Soms een gesprek.
Soms stilte.
Maar altijd is het echt.
Licht op de berg
Op de basisschool leerden we over Napoleon. Dat hij ervoor heeft gezorgd dat iedereen een achternaam kreeg. De een werd Naaktgeboren, een ander De Bakker of Van Tilburg.
Mijn achternaam is Ligtenberg. Als kind dacht ik: licht op de berg. Een vuurtoren.
Iemand die blijft staan. Die licht laat schijnen in de nacht. Zodat anderen hun koers kunnen vinden.
Toen ik jaren later mijn eerste bedrijf (Power of the Youth) ontgroeide, kwam de naam LUMEN Education als een flits binnen.
Lumen: Latijn voor licht. Niet bedacht, maar ontvangen. Als bevestiging van wat ik eigenlijk al wist: licht brengen is mijn werk. Als iemand die blijft staan. Die licht laat schijnen in de nacht. Zodat anderen hun koers kunnen vinden.
Alchemie in het onderwijs
Verandering begint voor mij niet bij beleid of plannen, maar bij het zichtbaar maken van wat er al wás. Het licht aansteken in wat klopt.
Daarin voel ik me een soort alchemist. Niet om te toveren van buitenaf, maar door samen aanwezig te zijn bij wat schuurt, patronen te doorzien en beweging te brengen waar het vastzit.
Op het snijvlak van pedagogiek, systemisch werk, spirituele intelligentie en radicale praktijkgerichtheid.
Ik doe dit samen met jou en jullie. In teams, in leiderschap, in de klas, in het grotere veld. Zo ontstaat er ruimte om te groeien, samen te leren en onderwijs écht te laten leven. Niet als prestatiefabriek, maar als levende gemeenschap.
“It takes a village to raise a child — and it takes a child to raise a village.”
Ik geloof in EN–EN.
EN we mogen als gemeenschap samen voor kinderen zorgen,
EN we mogen kinderen van nú zien als volwaardige leden van onze samenleving, die bijdragen aan de wereld van vandaag en van morgen.
LUMEN is geen methode. Het is een veld.
Een veld waarbinnen we mogen vertragen, voelen, vormgeven.
Waarin opgroeien & leren en wezenlijke schoolont-wikkeling samenkomen.
Niet als twee werelden, maar als verweven lagen van één levend geheel.
In dit veld nodig ik je uit.
Omdat jij weet dat het anders mag.
En omdat ik weet dat jij het kunt.
Het is tijd. Tijd om te kiezen wat klopt.
Feel the shift
Wil je ontdekken wat LUMEN voor jou of jullie school kan betekenen?
Je bent welkom voor een eerste verkennend gesprek.